‘’ bir olmak’’
terminolojisi:
İncilde bir
çok yerde hz isa’nın allah ile bir olduğu geçer. Fakat incil içindeki
terminolojiye baktığımızda, bunun somut manasıyla anlaşılmaması gerektiği
görülür.
Yuhanna 14
19: Az sonra dünya artık beni görmeyecek, ama siz beni göreceksiniz. Ben
yaşadığım için siz de yaşayacaksınız.O gün anlayacaksınız ki, ben Babamdayım,
siz bendesiniz, ben de sizdeyim.
Yuhanna 17
11: Ben artık dünyada
değilim, ama onlar dünyadalar. Ben sana geliyorum. Kutsal Baba, onları bana
verdiğin kendi adınla koru ki, bizim gibi bir olsunlar.
Yuhanna 15:
4 Bende kalın, ben de sizde
kalayım. Çubuk asmada kalmazsa kendiliğinden meyve veremez. Bunun gibi, siz de
bende kalmazsanız meyve veremezsiniz
Yuhanna 17
20: «Yalnız onlar için
değil, onların sözüyle bana iman edenler için de istekte bulunuyorum, hepsi bir
olsunlar. Baba, senin bende olduğun ve benim sende olduğum gibi, onlar da bizde
olsunlar. Dünya da beni senin gönderdiğine iman etsin
Yuhanna 17
26: Bana beslediğin
sevgi onlarda olsun, ben de onlarda olayım diye senin adını onlara bildirdim ve
bildirmeye devam edeceğim
Oğul ve baba
terminolojisi:
İncilde
babalık ve oğulluk kelimelerinin somut manasıyla kullanılmadığı ve allah ın
kulu manasında kullanıldığı gün gibi açıktır. Ki zaten Yunancada ‘’pais’’kelimesi 2 manaya gelir:
oğul veya hizmetkar. Aşağıda incilde oğul ve baba kelimelerinin kullanılışları
vardır:
Luka 3 38: Enoş
oğlu, Şit oğlu, Âdem oğlu, Tanrı Oğluydu.(hz isanın soyunu sayarken en sondaki
isimler)
Romalılar 8 14: Tanrı'nın Ruhuyla
yönetilenlerin hepsi Tanrı'nın oğullarıdır
Matta 5 9:
Ne mutlu barışı sağlayanlara! Onlara Tanrı oğulları denecek.
Samuel 2
bölüm 7: Kral sarayına
yerleşmişti. RAB de onu çevresindeki bütün düşmanlarından koruyarak rahata
kavuşturdu.O sırada kral, Peygamber Natan'a, "Bak, ben sedir ağacından
yapılmış bir sarayda oturuyorum. Oysa Tanrı'nın Sandığı bir çadırda duruyor!"
dedi.Natan, "Git, tasarladığın her şeyi yap, çünkü RAB seninledir"
diye karşılık verdi. O gece RAB Natan'a şöyle seslendi:"Git, kulum Davut'a
şöyle de: 'RAB diyor ki, oturmam için bana sen mi tapınak yapacaksın?İsrail
halkını Mısır'dan çıkardığım günden bu yana konutta oturmadım. Bir çadırda
orada burada konaklayarak dolaşıyordum. İsrailliler'le birlikte dolaştığım
yerlerin herhangi birinde, halkım İsrail'i gütmesini buyurduğum İsrail
önderlerinden birine, neden bana sedir ağacından bir konut yapmadınız diye hiç
sordum mu?' "Şimdi kulum Davut'a şöyle diyeceksin: 'Her Şeye Egemen RAB
diyor ki, halkım İsrail'e önder olasın diye seni otlaklardan ve koyun gütmekten
aldım. Her nereye gittiysen seninleydim. Önünden bütün düşmanlarını yok ettim.
Adını dünyadaki büyük adamların adı gibi büyük kılacağım. Halkım İsrail için
bir yurt sağlayıp onları oraya yerleştireceğim. Bundan böyle kendi yurtlarında
otursunlar, bir daha rahatsız edilmesinler. Kötü kişiler de, halkım İsrail'e
önderler atadığım günden bu yana yaptıkları gibi, bir daha onlara baskı
yapmasınlar. Seni bütün düşmanlarından kurtarıp rahata kavuşturacağım. RAB
senin için bir soy kuracağını belirtiyor."'Sen ölüp atalarına kavuşunca,
senden sonra soyundan birini ortaya çıkarıp krallığını pekiştireceğim. Adıma
bir tapınak kuracak olan odur. Ben de onun krallığının tahtını sonsuza dek
sürdüreceğim. Ben ona baba olacağım, o
da bana oğul olacak. Kötülük yapınca, onu insanların değneğiyle, insanların
vuruşlarıyla yola getireceğim.(yani hz isa tanrının oğlu olmuştur, ezelden
beri oğlu değildir)
Zebur 2 7:
RAB'bin fermanını ilan
edeceğim:Bana, "Sen benim oğlumsun" dedi,"Sana bugün baba oldum.
Yuhanna 8
41: «Biz zinadan
doğmadık. Bir tek Babamız var, o da Tanrı'dır» dediler. İsa, «Tanrı Babanız
olsaydı, beni severdiniz» dedi. «Çünkü ben Tanrı'dan çıkıp geldim. Kendiliğimden
gelmedim, beni O gönderdi. Söylediklerimi neden anlamıyorsunuz? Benim sözümü
dinlemeye dayanamıyorsunuz da ondan. Siz babanız İblis'tensiniz ve babanızın arzularını
yerine getirmek istiyorsunuz. O başlangıçtan beri katildi. Gerçeğe bağlı
kalmadı. Çünkü onda gerçek yoktur. Yalan söylemesi doğaldır. Çünkü o yalancıdır
ve yalanın babasıdır.
Yuhanna 3
16: 16 «Çünkü Tanrı
dünyayı o kadar çok sevdi ki, biricik Oğlunu verdi. Öyle ki, O'na iman
edenlerin hiçbiri mahvolmasın, ama hepsi sonsuz yaşama kavuşsun. (bu ayet
jerome isimli kişi tarafından değiştirilmiştir. Monogenes sözünü ingenious(biricik) kelimesiyle
değiştirmiştir. Aynı zamanda: İbraniler 11 17: İbrahim sınandığı zaman, imanla
İshak'ı kurban olarak sundu. Vaatleri almış olan İbrahim, biricik oğlunu kurban
etmek üzereydi. Görüldüğü gibi bu kelime değiştirilmemiş de olsa, biricik
sözcüğü incilde her zaman tek oğul manasında değildir. Çünkü hz İbrahim in 2 oğlu
vardır ve hz İsmail, hz ishaktan büyüktür. Fakat hz ishak için ‘’biricik oğlu’’ sözcüğü
kullanılmıştır.
Yaremya 31
9: 9 Ağlaya ağlaya
gelecekler,Benden yardım dileyenleri geri getireceğim.Akarsular boyunca
tökezlemeyecekleriDüz bir yolda yürüteceğim onları.Çünkü ben İsrail'in
babasıyım,Efrayim de ilk oğlumdur.
Tesniye 4
12: ‘’Allah sizinle ateşin içinden konuştu. Sözlerini duydunuz, sesini
işittiniz, fakat hiçbir surette yüzünü hiçbir surette görmediniz. 15: kendinizi
bütün kötülüklerden iyice koruyunuz, çünkü hurip’de allah ateşin içinden
sizinle konuştuğu gün yüzünü görmediniz. ‘’
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder