10 Şubat 2013 Pazar

İncil'deki oğul ve baba terminolojisi


‘’ bir olmak’’ terminolojisi:
İncilde bir çok yerde hz isa’nın allah ile bir olduğu geçer. Fakat incil içindeki terminolojiye baktığımızda, bunun somut manasıyla anlaşılmaması gerektiği görülür.
Yuhanna 14 19: Az sonra dünya artık beni görmeyecek, ama siz beni göreceksiniz. Ben yaşadığım için siz de yaşayacaksınız.O gün anlayacaksınız ki, ben Babamdayım, siz bendesiniz, ben de sizdeyim.
Yuhanna 17 11: Ben artık dünyada değilim, ama onlar dünyadalar. Ben sana geliyorum. Kutsal Baba, onları bana verdiğin kendi adınla koru ki, bizim gibi bir olsunlar.
Yuhanna 15: 4 Bende kalın, ben de sizde kalayım. Çubuk asmada kalmazsa kendiliğinden meyve veremez. Bunun gibi, siz de bende kalmazsanız meyve veremezsiniz
Yuhanna 17 20: «Yalnız onlar için değil, onların sözüyle bana iman edenler için de istekte bulunuyorum, hepsi bir olsunlar. Baba, senin bende olduğun ve benim sende olduğum gibi, onlar da bizde olsunlar. Dünya da beni senin gönderdiğine iman etsin
Yuhanna 17 26: Bana beslediğin sevgi onlarda olsun, ben de onlarda olayım diye senin adını onlara bildirdim ve bildirmeye devam edeceğim
Oğul ve baba terminolojisi:
İncilde babalık ve oğulluk kelimelerinin somut manasıyla kullanılmadığı ve allah ın kulu manasında kullanıldığı gün gibi açıktır. Ki zaten  Yunancada ‘’pais’’kelimesi 2 manaya gelir: oğul veya hizmetkar. Aşağıda incilde oğul ve baba kelimelerinin kullanılışları vardır:
Luka 3 38: Enoş oğlu, Şit oğlu, Âdem oğlu, Tanrı Oğluydu.(hz isanın soyunu sayarken en sondaki isimler)
Romalılar  8 14:  Tanrı'nın Ruhuyla yönetilenlerin hepsi Tanrı'nın oğullarıdır
Matta 5 9: Ne mutlu barışı sağlayanlara! Onlara Tanrı oğulları denecek.
Samuel 2 bölüm 7: Kral sarayına yerleşmişti. RAB de onu çevresindeki bütün düşmanlarından koruyarak rahata kavuşturdu.O sırada kral, Peygamber Natan'a, "Bak, ben sedir ağacından yapılmış bir sarayda oturuyorum. Oysa Tanrı'nın Sandığı bir çadırda duruyor!" dedi.Natan, "Git, tasarladığın her şeyi yap, çünkü RAB seninledir" diye karşılık verdi. O gece RAB Natan'a şöyle seslendi:"Git, kulum Davut'a şöyle de: 'RAB diyor ki, oturmam için bana sen mi tapınak yapacaksın?İsrail halkını Mısır'dan çıkardığım günden bu yana konutta oturmadım. Bir çadırda orada burada konaklayarak dolaşıyordum. İsrailliler'le birlikte dolaştığım yerlerin herhangi birinde, halkım İsrail'i gütmesini buyurduğum İsrail önderlerinden birine, neden bana sedir ağacından bir konut yapmadınız diye hiç sordum mu?' "Şimdi kulum Davut'a şöyle diyeceksin: 'Her Şeye Egemen RAB diyor ki, halkım İsrail'e önder olasın diye seni otlaklardan ve koyun gütmekten aldım. Her nereye gittiysen seninleydim. Önünden bütün düşmanlarını yok ettim. Adını dünyadaki büyük adamların adı gibi büyük kılacağım. Halkım İsrail için bir yurt sağlayıp onları oraya yerleştireceğim. Bundan böyle kendi yurtlarında otursunlar, bir daha rahatsız edilmesinler. Kötü kişiler de, halkım İsrail'e önderler atadığım günden bu yana yaptıkları gibi, bir daha onlara baskı yapmasınlar. Seni bütün düşmanlarından kurtarıp rahata kavuşturacağım. RAB senin için bir soy kuracağını belirtiyor."'Sen ölüp atalarına kavuşunca, senden sonra soyundan birini ortaya çıkarıp krallığını pekiştireceğim. Adıma bir tapınak kuracak olan odur. Ben de onun krallığının tahtını sonsuza dek sürdüreceğim. Ben ona baba olacağım, o da bana oğul olacak. Kötülük yapınca, onu insanların değneğiyle, insanların vuruşlarıyla yola getireceğim.(yani hz isa tanrının oğlu olmuştur, ezelden beri oğlu değildir)
Zebur 2 7: RAB'bin fermanını ilan edeceğim:Bana, "Sen benim oğlumsun" dedi,"Sana bugün baba oldum.
Yuhanna 8 41: «Biz zinadan doğmadık. Bir tek Babamız var, o da Tanrı'dır» dediler. İsa, «Tanrı Babanız olsaydı, beni severdiniz» dedi. «Çünkü ben Tanrı'dan çıkıp geldim. Kendiliğimden gelmedim, beni O gönderdi. Söylediklerimi neden anlamıyorsunuz? Benim sözümü dinlemeye dayanamıyorsunuz da ondan. Siz babanız İblis'tensiniz ve babanızın arzularını yerine getirmek istiyorsunuz. O başlangıçtan beri katildi. Gerçeğe bağlı kalmadı. Çünkü onda gerçek yoktur. Yalan söylemesi doğaldır. Çünkü o yalancıdır ve yalanın babasıdır.
Yuhanna 3 16: 16 «Çünkü Tanrı dünyayı o kadar çok sevdi ki, biricik Oğlunu verdi. Öyle ki, O'na iman edenlerin hiçbiri mahvolmasın, ama hepsi sonsuz yaşama kavuşsun. (bu ayet jerome isimli kişi tarafından değiştirilmiştir. Monogenes  sözünü ingenious(biricik) kelimesiyle değiştirmiştir. Aynı zamanda: İbraniler 11 17: İbrahim sınandığı zaman, imanla İshak'ı kurban olarak sundu. Vaatleri almış olan İbrahim, biricik oğlunu kurban etmek üzereydi. Görüldüğü gibi bu kelime değiştirilmemiş de olsa, biricik sözcüğü incilde her zaman tek oğul manasında değildir. Çünkü hz İbrahim in 2 oğlu vardır ve hz İsmail, hz ishaktan büyüktür. Fakat hz  ishak için ‘’biricik oğlu’’ sözcüğü kullanılmıştır.
Yaremya 31 9: 9 Ağlaya ağlaya gelecekler,Benden yardım dileyenleri geri getireceğim.Akarsular boyunca tökezlemeyecekleriDüz bir yolda yürüteceğim onları.Çünkü ben İsrail'in babasıyım,Efrayim de ilk oğlumdur.
Tesniye 4 12: ‘’Allah sizinle ateşin içinden konuştu. Sözlerini duydunuz, sesini işittiniz, fakat hiçbir surette yüzünü hiçbir surette görmediniz. 15: kendinizi bütün kötülüklerden iyice koruyunuz, çünkü hurip’de allah ateşin içinden sizinle konuştuğu gün yüzünü görmediniz. ‘’

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder